F O Peterson Byggnads AB
Nya webbsidor och grafisk facelift
FO Peterson är en byggkoncern där bolagen har olika behov av att marknadsföra sig. Vi bestämde därför att bygga den som tre separata webbplatser. En koncernwebbplats med alla dotterbolag inom byggsektorn. Sajten för FO Peterson hyresgäster med information om tex lägenheter, avtal, regler för andrahandsuthyrning. Koncernens bostadsutvecklingsbolag som utvecklar projekt och bygger nya bostadsrätter har en separat sida. Här är behoven att genom hela processen informera och i slutändan sälja bostadsrätter. Komplett med bostadsväljare och ett integrerat system där man kan följa intressenter på bostäderna.
F O Peterson Byggnads AB
F O Peterson har verksamhet inom arkitektur, byggnation, grundförstärkning, inredningssnickeri och fastighetsförvaltning.
Vad vi gjorde
- Grafisk profil
- Tre sajter: För koncern, för hyresgäster, för brf-bolag
- Mest uppmärksammat: En grafisk bostadsväljare där brf-köpare kan klicka på byggnadsfoto för att se bostadsrätters detaljinfo.
- Samarbete med Rebla AB som har en uppskattad tjänst med att följa intressenter för köp av bostad.
Grafisk profil
Förvaltade av arv och historia
FO Peterson hade en grafisk profil som inte var arbetad med på ett tag. Detta är ju vanligt när man expanderar att kommunikationen utåt får vänta lite. Men i takt med att företaget växer så fanns en önskan om att uppdatera sitt grafiska uttryck.. Med utgångspunkt från värdeord tog Spiro fram en ny grafisk profil som bättre förvaltade företagets arv och historia samtidigt som bolaget placerade sig i samtiden. Värdeord som vi ville undvika var: Poppig, lättsam, snabbt, ”mäklaraktig”. Istället fokus på känslan i orden: Omhändertagande, stabil, kunnig, seriös.
Webbplatser
Tre sajter med olika behov
FO Peterson är en koncern där bolagen har olika behov av att marknadsföra sig. Vi bestämde därför att bygga den som tre separata webbplatser.
Koncernwebbplats med alla dotterbolag inom byggsektorn.
Sajten för FOPs hyresgäster med information om tex lägenheter, avtal, regler för andrahandsuthyrning.
Sajt för koncernens bostadsutvecklingsbolag som utvecklar projekt och bygger nya bostadsrätter. Här är behoven att genom hela processen informera och i slutändan sälja bostadsrätter.
Bostadsväljare
Bostadsväljare
För bostadsbyggare är varje förening ett stort projekt. Därför går marknadsföring av de enskilda föreningarna att jämföra med filmindustrin, där allt som gäller produkten ska med. Huset, omgivningarna, parkering, materialval, etc.
Grafisk väljare
I centrum av informationen finns uppgifter om de enskillda bostadsrätterna. Vad är osålt, kostnader, kvm, placering i huset – allt för att presumtiva köpare ska få en så bra bild som möjligt. Spiro tog därför fram en grafisk väljare där besökare kan klicka runt på husfasaden och få mer info.
Vi använde CAD-filer från arkitekt i lager ovanpå bild på husen och kopplade det samman med en databas med detaljuppgifter om varje bostadsrätt.
Andra kanaler
Lokal marknadsföring
Som byggbolag finns många naturliga sätt att visa på närvaro i stadsmiljön. FO Peterson har mängder av bilar, vävda vindskyddsinkädda byggnadsställningar och medarbetare ute på plats. En lokal platsbunden marknadsföring som talar till göteborgaren passar FO Peterson bra.