Restaurang Blomstermåla
Krog med gamla anor och nytänk
Spiro fick uppdraget att ta ett helhetsgrepp på visualiseringen av kvalitetshöjningen av Restaurang Blomstermåla, något som mynnade ut i nya skyltar, menyer, webbsida, logotyp, tapeter med mera.
En första nöt att knäcka var namnet. Restaurangen var känd under såväl Blomstermåla som Särö Värdshus. Valet föll på det förstnämnda som namn på restaurangen.
Restaurang Blomstermåla
Restaurang Blomstermåla ligger i den gamla tågstationen på Särö. Restaurangen som haft en enklare meny är numera en krog med större ambitioner.
Vad vi gjorde
Spiro fick uppdraget att ta ett helhetsgrepp på hur man visualiserar kvalitetshöjningen, något som mynnade ut i nya skyltar, menyer, webbsida, logotyp, tapeter, med mera.
Logotyp
Fasaden i centrum
Tidigare har Blomstermåla haft gulliga men lite naiv ton på logotyper. Vi bestämde oss för en seriösare linje där platsen via husfasaden fick stå i centrum. Loggan används beroende på sammanhang med och utan platsvarumärket.
Identitet
Exklusiv känsla
Nästa steg var att ge restaurangen ytterligare identitet. Arbetsgruppen tog fram ett arbetspaket med typsnitt och färger att använda genomgående i menyer, tapet, skyltar, webbsida, sociala medier. Sammantaget menar vi att det skapar en sobrare och mer exklusiv känsla än att bara ”köra med ljust och fräscht”.
Menyer
Klädda med tapet
Blomstermåla ville använda exklusivare menyer. Lösningen var att arbeta med större skivor klädda med samma tapet som satts upp som kontrast i flera av rummen. À la carte-meny sitter fast med en mässingsklämma som även håller i säsongsvarierande menyer (läs ”Mors Dag”) och dryckesmenyer.
Sammantaget, en praktisk lösning för restaurangen som känns exklusiv. Meny-blad i ljusgrå A4 och A5 är förtryckta med logotyp på så kallade blanks som Blomstermåla använder i egen skrivare.
Mönster & Fotografi
Genomgående mönster
Redan från start stod det klart att Blomstermåla behövde en grafisk markör som stod ut. Vi använde metoden att ta fram ett mönster som användes på webben, menyer och som tapet i flera rum. ”Den vill jag ha hemma” har flera gäster sagt om tapeten som andas samtida med stationens byggår.
För att ge gäster en bild av ”det nya Blomstermåla” beslöt vi också att ta nya bilder. Mat handlar mycket om avkoppling och vi ville se samma känsla i fotografi som man faktiskt får vid ett besök. Bilderna används inte bara på webben utan är även ett verktyg för sociala medier.
Webbplats
Förstärkande storytelling
Som en landningsplats för sociala medier och sök via Google tog vi även fram en webbplats i linje med övrig kommunikation. Webbplatsen (givetvis mobilanpassad) publicerar veckans meny och gör reklam för specialerbjudanden.
Webbplatsen innehåller även förstärkande storytelling om den fantastiska platsen med dess anrika historia. Vi talar om kungar som spelat tennis, syndiga ångbåtsresenärer som badat ”båda könen samtidigt” och andra skandaler.
Levande sidor
Med hjälp av Gutenberg, som är WordPress nya editor, skapade vi sidobjekt som gör det enklare att skapa mer levande sidor som inte bara består av bild, rubrik, text. Givetvis är samtliga sidobjekt i synk med den grafiska identiteten – typografi, färger, bildval, layout.